Monday 9 May 2011

PEMIMPIN YANG KEJAM DI DUNIA


Hari ini aku mahu berkongsi ngn korg tentang manusia yang memerintah dengan kejam. Nanti kamu semua berfikir la sekiranya kamu hidup di bawah pemerintahan mereka ini.mcm mane la keadaannya. Boleh tersiksa jawabnya..
1. Josef Stalin











Stalin adalah Sekretaris Umum Partai Komunis dari Komite Sentral Uni Soviet dari tahun 1922 -1953. Di bawah kepemimpinan Stalin, Negara Ukrain menderita kelaparan sangat hebat (Holodomor). Jumlah kematian di anggarkan dari 2,5 juta hingga 10 juta. Kelaparan disebabkan oleh politik dan administratif keputusan.Perkiraan jumlah yang dibunuh di bawah pemerintahan Stalin berkisar antara 10 juta hingga 60 juta orang.

2. Adolf Hitler















Adolf Hitler ditetapkan canselor Jerman pada 1933, menjadi “Fuhrer” pada 1934 sampai membunuh dirinya pada 1945. Di akhir Perang Dunia 2, Kebijakan teritorial penaklukan dan pemusnahan rasianya sudah membawa kematian dan penyiksaan jutaan orang, termasuk pembunuhan sebanyak kira-kira enam juta orang Yahudi yang sekarang dikenal sebagai Holocaust.


3. Ivan IV of Russia










Ivan IV Rusia, juga dikenali sebagai Ivan yang Mengerikan, dari 1533 sampai 1547 dan adalah penguasa pertama Rusia yang mengambil hak maharaja. Tentera Ivan membangun tembok sekitar garis keliling kota untuk mencegah orang kota yang terlepas. Antara 500 sampai 1000 orang dikumpulkan setiap hari oleh tentara, lalu disiksa dan dibunuh di depan Ivan dan anak lelakinya.

4. Vlad Tepes









Vlad III Rumania (juga dikenal sebagai Vlad Impaler) dari tahun 1448 sampai tahun 1476. Vlad lebih dikenal sebagai legenda penghukum yang sangat kejam.Cara penyeksaan yang dilakukannya ialah mencederakan di kepala, memotong, membutakan, mencekik, membakar, memotong hidung dan telinga, pemotongan organ seksual (khususnya wanita), dan mendidihkan orang hidup-hidup.


5. Pol Pot
 








Pol Pot adalah pemimpin Khmer Rouge dan Perdana Menteri Kamboja dari 1976 sampai 1979. Membunuh sekitar 2 juta orang Kamboja (sekitar sepertiga penduduk).

6. Leopold II of Belgium
 







Leopold II ialah Raja Belgium dari 1865-1909. Dengan bantuan kewangan dari pemerintah, Leopold membuat “Congo Free State”, projek pribadi yang dilakukan wilayah Kongo Afrika tengah, yang mengandalikan kerja paksa dan menyebabkan kematian sebanyak sekitar 3 juta orang Kongo.

7. Idi Amin Dada
 








Idi Amin adalah seorang perwira tentera dan presiden Uganda. Dia mengambil pemerintahan pada Januari 1971, menurunkan Milton Obote.Semasa kekuasaannya beliau melanggar hak asasi, penindasan politik, penganiayaan etnik, dan pengusiran orang India dari Uganda. Jumlah orang yang dibunuh akibat rezimnya tak dikenal pasti; diaanggarkan dari 80.000 sampai 500.000.Pada 4 Ogos, 1972, Amin memerintahkan mengusir 60.000 orang Asia yang tidak ada warganegara Uganda.

8. Maximilien Robespierre











Robespierre memerintah Perancis.Robespierre adalah seorang pemerintah yang bengis, 10 bulan sejak pasca-revolusioner ia menyebabkan keganasan. Keganasan yang dilakukannya menyebabkan kematian antara 18.500 sampai 40.000 orang, dengan 1.900 dibunuh pada bulan terakhir.Atas perbuatannya, Robespierre dipenggal kepalanya dengan tidak melalui pemeriksaan pengadilan pada 1794.

9. Attila The Huns











Attila adalah Raja orang Hun dari tahun 434 sampai kematiannya di tahun 453. Dia ialah pemimpin Hunnic Empire yang terbentang dari Jerman ke Sungai Ural dan dari Sungai Danube ke Laut Baltic. Di bahagian terbesar Eropah Barat, dia diingati sebagai contoh kekejaman..Dia memasuki Austria dan Jerman tanpadi halang, ia merampas dan membinasakan semua orang di jalan dengan keganasan. Attila mati tenggelam di darahnya sendiri.
Sorry la maklumat terlalu sedikit. Nanti korang search la. Aku just nk tunjuk gambar je sebenar..

No comments:

Post a Comment